Onder hoofdmenu Bestand --> Instellingen vindt u de programma instellingen. Deze instellingen hebben vooral betrekking op de werking van het programma. Zo kunt u hier uw eigen adres invoeren en printers toekennen aan verschillende lijsten. De verschillende tabbladen en hun werking zullen hieronder beschreven worden.
Dit is het tabblad waar u uw adresgegevens dient in te vullen. Deze gegevens zullen automatisch op verschillende lijsten worden overgenomen. De adresvelden zijn bovendien te selecteren bij het aanmaken van standaard (mailing) brieven.
Het tabblad lijsten gebruikt u om de verschillende lijsten aan een printer te koppelen. Dit zal in het algemeen de standaard printer zijn die door Windows wordt gebruikt.
In het linker gedeelte ziet u de verschillende onderdelen. Als u er een selecteert door er op te klikken verschijnen er in het rechter gedeelte de verschillende beschikbare lijsten. Nu kunt u onder het kopje printer de gewenste printer kiezen door op het pijltje te klikken. De printers in dat overzicht worden vanuit Windows overgenomen.
Afdrukken
Onder het kopje 'Afdrukken' vindt u een aankruisvakje (checkbox). Wanneer u dit aankruist zal er in het printscherm altijd voor u ingevuld staan dat deze lijst afgedrukt dient te worden.
Tonen
Het kopje 'Tonen' bevat ook een checkbox. Door het vakje niet aan te kruisen kiest u ervoor om in het printscherm niet de mogelijkheid te krijgen deze lijst af te drukken.
Aantal
'Aantal' geeft u de gelegenheid een standaard aantal in te geven. Als het printscherm verschijnt, zal dit aantal al voor u zijn ingevuld.
E-mailen
Met het plaatsen van een vinkje in deze checkbox kunt u per lijst aangeven of deze via e-mail moet kunnen worden.
Faxen
Met het plaatsen van een vinkje in deze checkbox kunt u per lijst aangeven of deze gefaxt moet kunnen worden.
Vertalen
De mogelijkheid om de lijst te vertalen (optioneel).
De button [Layout wizard] maakt het mogelijk om zaken betreffende vormgeving van het lijstwerk tot op zekere hoogte aan te passen. Gebruikelijk is dat eventuele aanpassingen aan het lijstwerk tijdens de installatie of lesdag al voor u gedaan zijn.
Op het tabblad eigenschappen is het mogelijk om het pad te definiëren waar de veiligheidskopie naar weggeschreven dient te worden. Dit is standaard ingesteld op A:, het diskette station. Het is hier eveneens mogelijk om een waarschuwing in te stellen na een te bepalen verstreken tijd van laatst gemaakte veiligheidskopie. De datum van de laatst gemaakte veiligheidskopie is onder in het tabblad zichtbaar.
![]() |
Tip: de back-up (=veiligheidskopie) wordt tegenwoordig nauwelijks nog op diskettes gekopieerd. Tegenwoordig worden back-ups veelal op usb sticks gezet op cd gebrand. Deze media kunnen veel meer informatie bevatten dan diskettes. Vul de letter van de usb stick in om de back-up daar op te kunnen kopiëren. In geval van branden op cd's kan het best eerst de back-up op een andere plek op de harde schijf gekopieerd en daarna handmatig op cd ROM gebrand worden. |
![]() |
Let op: Bij netwerken zal de back-up automatisch ingesteld zijn en hoeft deze functie NIET gebruikt te worden. |
Verder is mogelijk om WinTree Office Manager te beveiligen met een wachtwoord. Dit houdt in dat voor opstarten van WinTree Office Manager om een wachtwoord gevraagd zal worden. Het wachtwoord is in te stellen met de gelijknamige button.
Dit tabblad wordt tegenwoordig niet meer gebruikt, op 1 instelling na. "Verzenden na".
Hiermee wordt de vertraging van verzend van faxen ingesteld. De faxen worden verstuurd via ActiveFax.
Hier is een aantal padverwijzingen zichtbaar die ook door TSD gedefinieerd zijn.
De aanhef indien onbekend wordt hier gedefinieerd. Deze aanhef wordt bij het aanmaken van standaard (mailing) brieven gebruikt.